fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Toruń. Kolej dużych prędkości – tak, ale przez Bydgoszcz–Toruń–Włocławek!

21 lipca w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu odbyła się narada w sprawie budowy linii kolei dużych prędkości w ramach infrastruktury Centralnego Portu Komunikacyjnego, której wytyczony projektem przebieg omija najważniejsze ośrodki województwa kujawsko-pomorskiego: Bydgoszcz, Toruń i Włocławek. Na zaproszenie marszałka Piotra Całbeckiego w naradzie uczestniczyli parlamentarzyści z regionu, samorządowcy, eksperci.

To już kolejna narada na ten temat, po spotkaniu w maju br., kiedy sformułowano stanowisko stwierdzające, że województwo kujawsko-pomorskie, podobnie jak inne polskie regiony, powinno być beneficjentem inwestycji, co oznacza przede wszystkim budowę linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń-Włocławek w najwyższych standardach. Podobny w wymowie dokument, wzywający rząd do korzystnych dla Kujaw i Pomorza zmian w koncepcji sieci kolei dużych prędkości, przyjął w czerwcu br. sejmik województwa.

plany obecne warczyglowa copy   szopinski kdp2

Na program kolejowy inwestycji CPK składa się budowa 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących ze wszystkich polskich regionów do Warszawy i CPK. Każda ze szprych składać się będzie z nowych linii o standardzie dużych prędkości oraz ze zmodernizowanych elementów istniejącej infrastruktury kolejowej. Docelowo powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

Na naradzie podkreślano, że tak szeroko zakrojona inwestycja zacementuje na wiele dziesiątków lat układ komunikacyjny na ogromnych obszarach, zdecyduje o zmianach ich atrakcyjności i wycenie, o konkurencyjności regionów.

Wychodząc z założenia, że nie można realizować tego rodzaju projektów bez podmiotów, które reprezentują lokalne społeczności, bez samorządowych władz województwa reprezentujących dwumilionowy region, podjęto działania opiniujące i protestujące wobec projektu. – Kolej dużych prędkości nie interesuje nas jako przedsięwzięcie tranzytowe, ale jako projekt, z którego skorzystają wszyscy mieszkańcy Kujaw i Pomorza – mówił marszałek województwa.

szopinski kdp4   pawlak kdp

I dalej argumentował: – My mówimy o kolei dużych prędkości jako o projekcie cywilizacyjnym. Chodzi nam m.in. o przebudowę węzłów komunikacyjnych w głównych miastach regionu, czyli Włocławku, Toruniu i Bydgoszczy. Co to oznacza, można zobaczyć np. w Antwerpii, gdzie krzyżują się linie szybkich połączeń międzynarodowych, kolejowe linie regionalne i lokalny transport publiczny. Proponujemy przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości w najwyższych standardach przez centra Włocławka, Torunia i Bydgoszczy i dalej w stronę Szczecina. Zakładana modernizacja linii nr 18 nas nie zadowala.

W rezultacie dzisiejszej narady – uzgodniono powołanie zespołu, który będzie pracował nad rozwiązaniami korzystnymi dla województwa i lobbował na ich rzecz.

Warto podkreślić, iż w owo lobbowanie włączyli się przedstawiciele Nowej Lewicy, obecni na nardzie. Poseł Jan Szopiński, który wystosował już w połowie maja br. do ministra infrastruktury interpelację nr 41281, alarmując w sprawie zaawansowania inwestycji kolejowych w regionie w związku z przyjęciem nowej wersji Rządowego Krajowego Programu Kolejowego. W odpowiedzi ministerstwa poinformowano, że większość zadań, albo jest ujęta na listach rezerwowych, albo po prostu nie ma źródeł finansowania.

Pisaliśmy o tym szerzej TUTAJ

warczyglowa2   eksperci kdp6

Zmian w koncepcji sieci kolei domagał się też radny Sejmiku Stanisław Pawlak, podpisując w czerwcu br. stanowisko Sejmiku w tej sprawie.

W naradzie w Urzędzie Marszałkowskim uczestniczył także współprzewodniczący Kujawsko-Pomorskiej Rady Wojewódzkiej Nowej Lewicy Jacek Warczygłowa.

Biorący udział w toruńskiej naradzie wypowiedzieli się jednogłośnie, że nie może być kolei dużych prędkości bez tras łączących Bydgoszcz, Toruń i Włocławek oraz przedstawili graficzną propozycję oczekiwanego stanu docelowego przebiegu kolei dużych prędkości przez województwo kujawsko-pomorskie.

Źródło: https://www.kujawsko-pomorskie.pl/informacje-prasowe/40688-kolej-duzych-predkosci-nie-bez-nas

opr. nim, 21 lipca 2023 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem